7.2.08

Las meninas (tela de juicio)

Ja està tot dit sobre Las meninas. No m'inventaré pas res de nou ara jo. El que voldria és mirar d'explicar una sensació.

Jo, de Las meninas no sabia altra cosa sinó que les havia pintades Velázquez; i també les havia vistes als llibres de text.
Un dia, cap allà a l'any 1987, més o menys, passejava jo sola pel museu del Prado. No hi havia gent, era un dia entre setmana. M'agradava mirar Velázquez i em posava darrera els grups amb guia per escoltar. Veig una sala molt ben il·luminada i hi entro. La sala era a la penombra, la il·luminació anava dirigida a Las Meninas. Jo que em miro el quadre i començo a tirar envant i enrere i les figures es movien, i si volia, podia entrar al quadre...
Més tard vaig saber que estaven exposades soles en una sala perquè acabaven de netejar-les i les lluïen. Ja mai més no les he vistes com aquell dia.
Vaig començar a llegir sobre el quadre i el que més em va cridar l'atenció és que Felipe IV les tenia en una habitació no massa gran i el millor elogi que se'ls ha fet va ser quan va entrar a l'habitació Théophile Gautier i va preguntar: ¿Dónde está el cuadro? al·ludint a l'aparença de vida que té.
Fa pocs anys (el 2000) ALFAGUARA va publicar una novel·la de Pedro Jesús Fernández que es diu TELA DE JUICIO i és una meravella:
entres virtualment dins del quadre amb les darreres tècniques de simulació informàtica!